ÚNOR 2025
-
CO SE DĚJE NA POLI, V LESE A U RYBNÍKA V ZIMĚ
-
ODKUD SE CO BERE?
-
POVOLÁNÍ A ŘEMESLA
-
KARNEVAL A MASOPUST
-
ZÁMĚR
UKÁZAT DĚTEM ZMĚNY V PŘÍRODĚ V ZIMNÍM OBDOBÍ – I V ZIMĚ TO V PŘÍRODĚ ŽIJE
SEZNÁMIT DĚTI S RŮZNÝMI SUROVINAMI A MATERIÁLY, POUKÁZAT NA PRVOTNÍ SUROVINY A JEJICH ZPRACOVÁNÍ
SEZNÁMIT DĚTI S I MÉNĚ OBVYKLÍMI ŘEMESLY A ZAMYSLET SE NAD NÁROČNOSTÍ NĚKTERÝCH POVOLÁNÍ, CO KTERÉ POVOLÁNÍ OBNÁŠÍ, CO JE K VYKONÁVÁNÍ RŮZNÉ PRÁCE POTŘEBA…
SEZNÁMENÍ DĚTI S TRADICÍ KARNEVALU A MASOPUSTU – JEJICH VÝZNAM A HISTORIE
CÍLE
-
Pozorovat přírodní děje, všímat si změn v přírodě
-
Podpořit přirozenou zvídavost dětí
-
Zapojit děti více do aktivit ve venkovním prostředí
-
Poukázat a seznamovat děti s vlastnostmi různých materiálů, materiály jsou přírodní nebo člověkem vytvořené…
-
Osvojení si těchto poznatků
-
Podpora rozvoje hrubé i jemné motoriky
-
Umět samostatně vyprávět a sdělovat poznatky ostatním
-
Volná úvaha a dedukce na témata související s prací a řemesly
-
Praktické ukázky podporující osvojení si poznatků
-
Zaměření se na rozvoj řeči, seznámení s novými slovy a upevnění slovní zásoby
NABÍDKA ČINNOSTÍ
-
Pozorování a pobyt v přírodě
-
Poslech čtených a vyprávěných příběhů, možnost dedukce
-
Prohlížení knih, ukázka obrazového materiálu i reálných ukázek
-
Logické hry, tematické hry
-
Pracovní a grafomotorické listy
-
Různé možnosti výtvarného vyjádření – možnost využití různých materiálů i výtvarných technik
-
Pohybové hry a s hudbou, rytmická cvičení
-
Společenské hry a klidová činnost
-
Slovní hry pro podporující rozvoj řeči a slovní zásobu
-
Kolektivní hry a činnosti podporující spolupráci dětí
LEDEN 2025
ZÁMĚR :
- vzpomínky na Vánoce
- seznámení se s tradicí Tří králů, kdo byli Tři králové ,kam šli, co nesli a proč ...
- rozvoj základních kulturně společenských postojů
- charakterizovat zimní období a činnosti, které k tomuto období patří. Zimní hry a sporty, bezpečnost při zimních radovánkách
- péče o zdraví
- podmínky pro život zvířat a ptáků v zimním období.
CÍLE :
- umět vyprávět a sdělovat zážity
- osvojení si tradice Tří králů
- osvojení si poznatků o zimním období, jak můžeme pomoci volně žijícím zvířatům v zimním období
- osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví a bezpečí
- zdokonalování pracovních, výtvarných, řečových schopností
ČINNOSTI :
- výroby z papíru - koruna, kometa - zdobení dle fantazie
- rozhovory o zimě, o zimních sportech - práce s encyklopedii
- pozorování přírodních jevů, pokusy se sněhem a ledem (pokud bude :-))
- povídání o zvířátkách v zimě, jak jim můžeme pomoci
- pracovní a výtvarné činnosti - práce s lepidlem, papírem, barvami
- rozvoj jemné a hrubé motoriky - mačkání papíru ( papírové koule a koulovačka)
- pracovní a grafomotorické listy se zimní tématikou
PROSINEC 2024
ADVENT A TRADICE TOHOTO OBDOBÍ
MIKULÁŠSKÁ TRODICE
TĚŠENÍ NA VÁNOCE, KRÁSY VÁNOC A ADVENTNÍHO OBDOBÍ
ZÁMĚR
Seznámení dětí s tradicemi předvánočního období a tradičních svátků (svatá Barbora, Svatý Mikuláš a jeho nadílka…)
Seznámení s krajovými a kulturními rozdíly ve slavení Vánoc – jak slaví Vánoce v jiných zemích
Příprava na Vánoční besídku a výroba dárků a výrobků s Vánoční tematikou
CÍLE
-
Seznámit děti s našimi tradicemi, vysvětlit některé pojmy
-
Seznámit děti s kulturními odlišnostmi a podporovat v dětech toleranci k odlišným kulturám
-
Podpořit v dětech chuť pomáhat a dělat radost ostatním
-
Připravit se a naučit pásmo na Vánoční vystoupení – podpora cvičení paměti
-
Zkusit si některé tradiční činnosti (pečení cukroví, výroba ozdob…) – rozvoj jemné motoriky
-
Upevnit dětem slovní zásobu, podpořit rozvoj řeči
NABÍDKA ČINNOSTÍ
-
Poslech čtených příběhů, vedení rozhovorů,
-
Prohlížení knih, praktické ukázky činností,
-
Rozvoj logické úvahy, zamýšlení se nad některými úkoly, rozvoj rozumových schopností
-
Tematické hry, plnění úkolů
-
Procházky okolím, pozorování změn
-
Zpěv a hra na hudební nástroje, zpěv s pohybem, rytmizace
-
Práce s pracovními a grafologickými listy
-
Společné činnosti spojené s výzdobou třídy a výrobě kulis a rekvizit
-
Výtvarné činnosti s použitím různých materiálů i technik (práce i se dřevem, sklem…)
-
Společenské a klidové hry, volná hra
LISTOPAD 2024
KDYŽ PADÁ LISTÍ
Záměr :
V listopadu se budeme nadále věnovat podzimnímu období. Jak se příroda a zvířata připravují na nadcházející zimu, jak můžeme za slunečních dní pozorovat třpitivá vlákna pavučinek babího léta. Co to vlastně znamená babí léto.Připomeneme si také svátek zemřelých - Dušičky a svátek svatého Martina.
Dále se budeme věnovat tématu ochrany zdraví v tomto období, jak se oblékat a chránit před nachlazením.
Cíle:
- vytváření kladných postojů k druhým, k přírodě
- vytváření zdravých životních návyků, jak pečovat o své zdraví
- uvědomění si vlastního těla
- přiblížení legendy o sv. Martinovi a tradice Dušiček
- rozvoj myšlení,sluchového a zrakového vnímání a paměti
- naučit se krátké texty, rozvoj pozornosti
Činnosti:
- kooperativní činnosti ve dvojicích, skupinách
- konkrétní myšlenkové operace - třídění, přiřazování, porovnávání...
- tanec, rytmizace, hra na tělo, orffovy nástroje
- četba, poslech čtených pohádek a příběhů
- vycházky po okolí, pozorování proměn v přírodě
- grafomotorické a pracovní listy
- námětové hry
ŘÍJEN 2024
PLODY A BARVY PODZIMU
CO SE DĚJE V ZAHRADÁCH, NA POLÍCH A V LESE
HALLOWEEN A DUŠIČKY
ZÁMĚR
Seznámit děti se změnami a přírodními zákonitostmi během podzimního období.
Upevnit přátelské vztahy mezi dětmi při společných činnostech.
Podpořit rozvoj pohybových a komunikačních dovedností dětí.
CÍLE
-
naučit se něco nového o přírodě, a to živé i neživé
-
upevňovat si již zvládnuté dovednosti
-
podpořit rozvoj řeči
-
podpořit rozvoj pohybových schopností děti
-
zaměření se na grafomotoriku
-
seznámit děti s podzimními svátky a tradicemi – podpořit vztah ke kulturním kořenům, rodině a místu kde žijeme
NABÍDKA ČINNOSTÍ
-
prohlížení knih a práce s obrazovým materiálem
-
pracovní a grafomotorické listy
-
široká nabídka výtvarných činností s použitím různých technik
-
pohybové hry
-
pozorování přírody při pobytu venku
-
zpěv a hra na Orffovi hudební nástroje
-
podílení se na výzdobě třídy a mateřské školy
-
společné a volné hry
-
klidové činnosti na přání děti
- prožívat společnou radost při výtvarných, pracovních, pohybových a hudebních činnostech